Lasten ja nuorten näkemysten kuuleminen on parhaimmillaan antoisa, opettavainen ja voimaannuttava kokemus kaikille osapuolille.
Kuuleminen vaatii vaivannäköä, toisinaan uuden oppimista ja heittäytymistä. Samalla se antaa paljon arvokasta tietoa ja kokemusta, jota muulla tavoin ei voi saada. Ilman lasten ja nuorten näkemysten kuulemista emme voi rakentaa lapsiystävällistä kuntaa. Lapsiystävällinen kunta on yleensä hyvä kaikille asukkailleen, joten ikäryhmiä ei tarvitse asettaa vastakkain.
Työntekijät, jotka toteuttavat lasten kuulemista, kokevat usein työnsä merkitykselliseksi. He saavat kuulemisia järjestäessään uusia menetelmiä ja työkaluja osaksi perustyötään. Samalla he saavat tietoa oman työnsä tueksi ja pystyvät kehittämään palveluita edelleen.
Kokemuksemme mukaan lapset ja nuoret kertovat mielellään näkemyksiään, kun niitä aidosti halutaan kysyä ja kun tekemisen tavat ovat lapsille mielekkäät ja ymmärrettävät. Joskus yksittäinen kuulluksi tulemisen kokemus itselle tärkeässä asiassa rohkaisee lasta tai nuorta niin, että hän haluaa kertoa näkemyksiään avoimesti myös jatkossa.
Kertaluonteisen kuulemisen sijaan tavoitteena on luoda ja vahvistaa kanavia ja tapoja, joilla lapset tulevat systemaattisesti ja yhdenvertaisesti kuulluiksi ja huomioiduiksi itselleen tärkeissä asioissa.