Esimerkki 1. Haastattelu osana asiakaskäyntiä
Työntekijä toteutti haastatteluja asiakkaina oleville alakouluikäisille lapsille. Lapselta sekä huoltajalta pyydettiin suostumus osallistumiseen ja tiedon käyttämiseen osana Lapsiystävällinen kunta -kehittämistyötä. Heille annettiin myös infokirje.
Yksityisyyttä suojattiin sillä, että tiedon koonnista poistettiin kaikki tunnistettavat seikat. Työntekijä oli lapselle ennalta tuttu, joten luottamuksellinen ilmapiiri oli helppoa saavuttaa. Haastattelun tukena oli ennalta laadittu tehtävälomake, johon lapsi sai vastata kirjoittaen, piirtäen, kuvia näyttäen tai puhuen.
Lapselle kerrottiin heti alussa, että hän voi jättää vastaamatta kysymyksiin, joihin ei halua vastata. Työntekijä myös havainnoi lapsen olotilaa, ja mikäli hän koki, että lapsi ahdistuu, lopetti haastattelun tai vaihtoi aihetta kevyempään. Työntekijä kertoi lapselle, että kirjaa tämän vastauksia lyhyesti juttelun lomassa ja varmisti, että se on ok. Lopussa lapsi sai kuulla, mitä työntekijä oli kirjannut.
Alkuun juteltiin vapaasti kuulumisia ja syötiin välipalaa. Sen jälkeen työntekijä kysyi lapselta, mitä tälle tulee mieleen sanasta lapsiystävällinen. Sanaa makusteltiin yhdessä.
Sen jälkeen katseltiin kuvia erilaisista paikoista. Työntekijä kysyi, missä paikoissa lapsi tykkää viettää aikaa ja mitkä paikat ovat erityisen kivoja. Samalla työntekijä kysyi, onko joku paikka, jossa lapsi ei viihdy.
Työntekijä kertoi, että lapsia varten on tehty lapsen oikeuksien sopimus ja kysyi, onko lapsi joskus kuullut siitä. Keskustelua jatkettiin kysymällä lapselta, millaisia lapsen oikeuksia pitäisi olla. Lapsen esille nostamat aiheet veivät keskustelua tässä kohtaa eteenpäin. Työntekijä käytti lapsen sanoja tukena. Esimerkiksi: Mitä se ”et voi olla sellanen kun on” sulle tarkoittaa tai mikä sitä voi estää?
Seuraavaksi pohdittiin turvallisuutta tuovia ja pelottavia asioita. Lapsi sai aloittaa kertomalla, mikä tekee hänen olostaan turvallisen niissä paikoissa, joissa hän viettää aikaa. Työntekijä kirjasi ylös lapsen vastaukset. Sen jälkeen työntekijä kysyi, onko jokin sellainen asia tai paikka, jossa pelottaa tai jännittää. Lapsi mainitsi kaksi paikkaa, jossa on kokenut pelkoa. Keskustelua käytiin sen aikaa kuin lapsi halusi puhua. Lopuksi juteltiin, mistä apua voi saada, jos pelottaa.
Seuraavaksi siirryttiin juttelemaan hyvästä ja huonosta kohtelusta. Työntekijä kysyi lapselta kokemuksia kaverisuhteista, kiusaamisesta ja ystävien saamisesta. Lapsi halusi erityisesti jutella hänelle tärkeästä ystävästä, joka tuki aina tiukan paikan tullen. Lapsi kertoi myös, että kiusaamista tapahtuu liikaa ja siihen pitäisi aikuisten puuttua nopeasti. Lapsi toi esiin myös nettikiusaamisen.
Seuraavaksi siirryttiin juttelemaan siitä, miten lapsi voi kertoa omista mielipiteistään aikuisille. Kokeeko lapsi, että aikuiset kuuntelevat ja pitävät lapsen mielipiteitä tärkeinä? Puhuttiin ihmisistä, joille voi kertoa ideoita ja erilaisia mielipiteitä. Mietittiin, missä paikoissa se on helppoa tai vaikeaa. Lisäksi juteltiin siitä, onko lapsella kokemuksia, että hänet on pakotettu johonkin sellaiseen, johon hän ei ole halunnut osallistua. Lapsen mielestä aikuisen on tärkeä kuunnella lasta niin, että huomaa, jos lapsella on paha olo, koska sitä voi olla vaikea sanoa ääneen.
Lapsi alkoi väsähtää haastatteluun, joten työntekijä hyppäsi muutaman ennalta suunnitellun kysymyksen ohi. Viimeisenä juteltiin siitä, onko lapsella joku kiva muisto tilanteesta, jossa on saanut apua tai tullut kuulluksi. Työntekijä kiitti lasta osallistumisesta ja kävi lyhyesti lapsen kanssa läpi vastaukset. Hän kertoi, että ne kootaan nimettömästi ja hän voi myöhemmin näyttää lapselle, mistä ne löytyvät. Työntekijä kysyi lopussa, jäikö kysymättä tai puhumatta jokin tärkeä asia, josta olisi hyvä kertoa kaupungin päättäjille.
Esimerkki 2. Käsinukkehaastattelu perhekeskuksessa
Lempäälässä haluttiin selvittää, millaisia palvelukokemuksia ja tarpeita lapsilla ja vanhemmilla on. Menetelmäksi valittiin haastattelu. Lapsia päätettiin tavoittaa avoimen kohtaamispaikan eli perhetuvan kautta.
Lapset olivat iältään 0—6-vuotiaita, joten haastattelu päätettiin toteuttaa niin, että aikuinen osallistuu kohtaamispaikan toimintaan ja lähestyy lapsia käsinuken kanssa. Käsinukke kyseli lapsilta kysymyksiä leikkien ja muun toiminnan ohessa. Huoltajilta ja lapsilta pyydettiin lupa kirjata lasten vastauksia ylös.
Käsinukke oli nimeltään Tsudi. Hän oli tullut kaukaisesta maasta. Siksi häntä kovasti kiinnosti esimerkiksi se, mikä täällä paikassa on kivaa tai kurjaa ja mistä voi saada apua ja tukea, jos sitä tarvitsee. Hän oli erityisen kiinnostunut myös siitä, mistä lapset haaveilivat. Lapset suhtautuivat uteliaasti ja lämpimästi Tsudiin. He jakoivat nukelle ajatuksiaan näyttämällä tilassa olevia kivoja ja kurjia juttuja sekä kertoen, mikä tekee heidät iloisiksi tai surullisiksi omassa elämässä tai keneltä he pyytävät apua, jos sitä tarvitsevat.
Käsinukkehaastatteluun yhdistyi myös leikkiin mukaan lähteminen. Yhdessä leikissä lapsi halusi varmistaa, että kaikilla pikkueläimillä ja Tsudilla olisi kaveri, koska kaikkein tärkeintä on, ettei jää yksin. Samalla syntyi hyvä mahdollisuus jutella kavereiden saamisesta ja yksinäisyydestä.
Jotkut lapset halusivat piirtää Tsudille kuvia siitä, mikä tekee heidät iloiseksi. Muun muassa kunnan maisemakukkapelto, josta sai poimia kauniita kukkia vapaasti, tuli esille yhdessä piirroksessa.
Leikin sekä turvallisten ja tuttujen aikuisten merkitys korostuivat lasten vastauksissa. Lopussa Tsudi kiitti lapsia pienellä yllätyspussilla, josta löytyi heijastin, tarroja ja terveellisiä herkkuja.
Lasten ja vanhempien vastaukset koottiin yhteen. Niistä tehtiin palveluun laatumittarit ja video, jota myös lapsille voi näyttää. Tätä aineistoa hyödynnetään kunnan palveluiden kehittämisessä sekä Lapsiystävällinen kunta -mallin nykytilan kartoituksessa.