10. Osallistumisen pitää olla kivaa ja voimaannuttavaa!
Lapset pitävät erityisen tärkeänä, että kun heidän mielipiteitään kuullaan, se tehdään mielekkäällä tavalla. Olennaista on lapsille luonteva tekemisen tapa (yksilölliset ominaisuudet ja ikä huomioiden), rento ilmapiiri ja mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua omalla tavallaan. Eri lapsille erilaiset asiat ovat mielekkäitä, joten olisi hyvä, että toimimisen tapoja olisi useampia. Esimerkiksi kyselyyn voi hyvin vastata kirjoittamalla, piirtämällä tai kuvia valitsemalla.
Omien näkemysten kertominen voi parhaimmillaan vahvistaa osallisuuden kokemusta ja olla voimaannuttavaa. Esimerkiksi vaikeissa elämäntilanteissa elävät lapset ovat kertoneet, miten merkityksellistä heille on ollut mahdollisuus jakaa omia ajatuksiaan siitä, mikä lasta voi auttaa, ja kuulla toisten vertaisten kokemuksia.
Jos kuulemista menee toteuttamaan koululuokkaan tai päiväkotiryhmään, voi aina etukäteen tiedustella lapsilta tai lapsille tutulta aikuiselta, millainen toimintatapa olisi mielekäs: onko piirtäminen, juttelu vai leikkiminen lapsille mieluista puuhaa. Aikuisen on tärkeä kiittää lapsia osallistumisesta. Kiitos voi olla sanallinen, pieni palkkio tai esimerkiksi mukava yhdessä tekeminen.
- Sain kaverin!
- Oli kivaa, kun ei vaan puhuttu vaan myös leikittiin.
- Mulle tuli tunne, että mun ajatukset on tärkeitä.
- Oli kiva kuulla, mitä muut samanlaisia asioita kokeneet lapset ajattelee.
- Sain tarran!
- Oli ihanaa, kun meiltä kysyttiin, mitä me halutaan tehdä sen jälkeen, kun oltiin tehty tehtävä.
Miten me varmistamme, että osallistuminen voi olla kivaa ja voimaannuttavaa?