Frågar du ett barn vad som är ett gott liv så svarar många att kompisar och trevlig fritid hör till de viktigaste sakerna. De är viktiga också med tanke på uppväxten och utvecklingen. Även ett barn behöver andningspauser i sin egen vardag: ledig, oplanerad tid, när man kan göra vad man vill.
Lek hör till ett gott liv för barnen. Det är de vuxnas uppgift att säkra att det finns tid och utrymme för lek i barnens liv.
Till leken hör nöje, osäkerhet, utmaning, flexibilitet och improduktivitet. Man börjar leka för lekens egen skull och inte för att uppnå ett visst mål. Leken är för barnen ett naturligt sätt att agera, delta och lära sig.
Leken har ingen undre eller övre åldersgräns. Kommunens aktörer och alla vuxna kan uppmuntra barnen till lek med positiva attityder och praktiska åtgärder. Finns det tillräckligt med utomhuslekplatser i kommunen? Tillämpar man lekfulla metoder med inslag av spel som stöder gemenskap även i skolorna och utbildningen på andra stadiet? Får man låna leksaker och spelutrustning i biblioteket? Hur syns leken i ungdomsarbetet och på fritidsplatserna? Vad kan man göra för att varje barn och ung person ska ha möjlighet till åtminstone en trevlig hobby? Hur hanterar man problem som hindrar en meningsfull fritid?
Det är många sociala och hälsorelaterade orsaker som gör att fritiden inte alltid ger barnen och de unga glädje och välbefinnande: barnet blir mobbat, saknar kompisar, har hälsoproblem, lider av brist på stödjande nätverk samt att vårdnadshavaren är uttröttad, lider av sjukdomar eller alkohol- och narkotikaproblem. Uppskattningsvis var fjärde minderårig lever i en familj, där en förälder har mentala problem eller rusmedelsproblem.
Hur beaktar kommunen exempelvis rätten till lek för barn i mindre bemedlade familjer och för barn med funktionsnedsättning? Stöds flickornas, pojkarnas och de icke-binära barnens hobbyer likvärdigt? Hör kommunen och dess beslutsfattare vad barnen och de unga själva tänker om saken?