Någon vuxen för vilken man kan berätta allt.
En känsla att jag inte är ensam.
Ett tryggt och snyggt hem.
Roliga stunder, när man inte behöver stressa.
Mycket mer kärlek och vänskap.
En människa som aldrig lämnar mig.
Källa: Rädda Barnen rf, projektet Arjesta voimaa
Våld kan förebyggas och man kan och ska ingripa i det. En stat som förbundit sig till konventionen om barnets rättigheter ansvarar för att barnets rätt till ett tryggt liv förverkligas. De kommunala tjänsteinnehavarna och arbetstagarna har här en central roll: de är de pålitliga vuxna, som barnet är i kontakt med i sin vardag, som det kan tala med och som har medel att hjälpa.
Att lära barn integritet innebär att man förstärker barnens och de ungas resurser, en positiv kropps- och självkänsla samt krishanteringsmekanismer. Man kan lära barn i olika ålders- och utvecklingsstadier integritet på olika sätt. Syftet är att ge barnet medel och färdigheter att skydda sig självt och försvara sina egna gränser. I integritetsfostran är det dock skäl att göra klart att det alltid är den som utövar våld som bär ansvaret får det. Våld berättigas aldrig av att offret inte har kunnat försvara sig.
Arbetet mot mobbning och annat våld börjar redan när barnet är alldeles litet. Arbetet kan stödas på rådgivningsbyrån och i småbarnspedagogiken. Sådant familjearbete som avses i socialvårdslagen kan i kommunerna utföras i form av socialservice i samarbete med rådgivningsbyrån, småbarnspedagogiken eller skolan. När kommunen använder resurser för familjearbete och annat förebyggande tidigt stöd, minskar detta arbete behovet av åtgärdande insatser, det förbättrar barnens och familjernas livskvalitet samt ger upplevelser av att man klarar sig. Det våldsbekämpande arbetet borde vara systematiskt och synligt i såväl småbarnspedagogiken som skolan.
När fostrarna stöder utvecklingen av barnens socioemotionella färdigheter och att agera i grupp, minskar risken för våldsamt beteende ansenligt.
Läroanstalternas gemensamma elevvårds- och elevhälsoarbete spelar en viktig roll i verksamheten mot mobbning och annat våld, rehabilitering av dem som är föremål för våld och i att hjälpa utövarna av våld att bli fria från sina destruktiva beteendemönster. I flera tiotals kommuner finns det också Ankarverksamhet. Syftet med den är att stödja och hjälpa 15–20 år gamla unga som gjort sig skyldiga till brott genom att bryta brottsspiralen med hjälp av sektorövergripande arbete. Många unga som gjort sig skyldiga till brott har erfarenhet både av att bli föremål för våld och att utöva våld.
Kommunen kan i sin egen kommunikation främja icke-våld synligt och proaktivt. En trygg kommun, där det finns förebyggande medel mot allt våld, är något att vara stolt över.
Källa och mer information om ämnet: åtgärdsplanen En barndom utan våld 2020; i synnerhet kapitlen 7 och 9.
”Skulle kuratorn och psykologen kunna vara aktivt med i skolans vardag, så att de inte skulle vara bara på sitt eget rum? Så att de skulle känna också de elever som inte är ’klienter’. Det känns stigmatiserande att gå till psykologen och kuratorn. Man skulle kunna sänka tröskeln att gå till dem genom att ändra servicens namn, till exempel till ’snackkompis’.” En åsikt från en ungdomsverkstad.