I bästa fall är det en givande, lärorik och styrkegivande erfarenhet för alla parter att höra barnens och de ungas åsikter.
Att höra kräver engagemang, ibland att man lär sig något nytt och kastar sig över det. Samtidigt kan det ge mycket värdefull information och erfarenhet, som man inte kan få på annat sätt. Utan att höra barnens och de ungas åsikter kan vi inte bygga upp en barnvänlig kommun. En barnvänlig kommun är i allmänhet bra för alla sina invånare, varför man inte behöver ställa åldersgrupperna mot varandra.
De arbetstagare som genomför hörandet av barnen upplever ofta att deras arbete är betydelsefullt. När de ordnar höranden får de nya metoder och redskap som en del av sitt löpande arbete. Samtidigt får de information till stöd för sitt eget arbete och kan vidareutveckla tjänsterna.
Enligt våra erfarenheter berättar barn och unga gärna sina åsikter, när man genuint vill fråga om dem och när sätten att göra det är meningsfulla och förståeliga för barnen. Ibland sporrar en enskild upplevelse av att bli hörd i en fråga som är viktig för ett barn eller en ung person så att hen öppet vill tala om sina åsikter också i fortsättningen.
I stället för hörande av engångsnatur är målsättningen att skapa och stärka kanaler och sätt, med vilka barnen blir hörda systematiskt och likvärdigt och uppmärksammade i angelägenheter som är viktiga för dem själva.