Man ska alltid informera barnen om varför man hör deras åsikter, hur de kan delta och för vilket ändamål informationen insamlas. Dessutom behöver barnen information om vad deras åsikter har påverkat. I kommunerna används bl.a. de här sätten:
- illustrerad diashow
- informationsbrev
- en kort video
- diskussion
- reklam på sociala medier.
Färdiga material stödjer de vuxna som utför hörandet i praktiken. Det är ändå bra att i enlighet med situationen också ge de vuxna och barnen frihet att tillämpa frågor och sätt att utföra på det sätt de finner bäst.
Det lönar sig att uttrycka sakerna så klart och enkelt som möjligt med undvikande av kanslispråk och yrkesjargong.
Om man hör barnens åsikter med hjälp av gruppdiskussioner, workshoppar eller vid separata evenemang, är det bra att tala om för barnen redan på förhand vad som kommer att ske i situationerna och vem som är på plats. Det gör det lättare att infinna sig och förbereda sig.
Många kommuner informerar barn och unga via bekanta vuxna. Man når också de unga väl via sociala medier. Vilka kommunikationskanaler som når barn och unga har ni redan i er kommun?
Barn och unga önskar hela tiden att när man hör deras åsikter, ska de också få veta, hur åsikterna har beaktats.