Exempel 1. En intervju som en del av ett klientbesök
En arbetstagare genomförde intervjuer med barn i lågstadieåldern som var klienter. Man begärde av såväl barnet som vårdnadshavaren samtycke till deltagandet och till att använda informationen som en del av Barnvänlig kommun-utvecklingsarbetet. De fick också ett informationsbrev.
Man skyddade integriteten genom att radera alla identifierbara omständigheter från sammanställningen av informationen. Arbetstagaren var sedan tidigare bekant för barnet, varför det var lätt att uppnå en förtroendefull atmosfär. Till stöd för intervjun fanns det en på förhand utarbetad uppgiftsblankett, på vilken barnet fick svara med att skriva, rita, visa bilder eller tala.
Man talade genast i början om för barnet, att hen kan lämna de frågor obesvarade, som hen inte vill svara på. Arbetstagaren observerade också barnets tillstånd, och om hen upplevde att barnet blir betryckt, avslutade hen intervjun eller bytte till ett lättare ämne. Arbetstagaren talade om för barnet att hen skriver ned barnets svar i korthet samtidigt som de pratar och säkerställde att det är OK. I slutet fick barnet höra vad arbetstagaren hade nedtecknat.
I början pratade man fritt om vad som har hänt på sistone och åt mellanmål. Därefter frågade arbetstagaren barnet, vad hen kommer att tänka på av ordet barnvänlig. Man avsmakade ordet tillsammans.
Därefter tittade man på bilder av olika slags platser. Arbetstagaren frågade vilka platser barnet tycker om att tillbringa sin tid på och vilka platser som är speciellt roliga. Samtidigt frågade arbetstagaren om det finns någon plats där barnet inte trivs.
Arbetstagaren berättade att det för barnen har gjorts en konvention om barnets rättigheter och frågade, om barnet någon gång har hört om den. Diskussionen fortsattes med att fråga barnet, hurdana barnets rättigheter borde vara. De ämnen som barnet tog upp förde diskussionen framåt i den riktningen. Arbetstagaren använde barnets ord som stöd. Till exempel: Vad betyder det för dig att ”du kan inte vara sådan som du är” eller vad kan hindra det?
Därnäst dryftade man saker som ger trygghet och skrämmande saker. Barnet fick börja med att berätta vad som gör att hen känner sig trygg på de platser där hen tillbringar sin tid. Arbetstagaren tecknade ned barnets svar. Därefter frågade arbetstagaren om det finns någon sådan sak eller plats, där man blir skrämd eller nervös. Barnet nämnde två platser, där hen hade varit rädd. Man fortsatte diskussionen så länge som barnet ville prata. Till slut pratade man om var man kan få hjälp om man är rädd.
Därnäst började man prata om gott och dåligt bemötande. Arbetstagaren frågade barnet om upplevelser av kamratskap, mobbning och att få vänner. Barnet ville i synnerhet prata om en för hen viktig vän, som alltid stödde när det blir tufft. Barnet berättade också att det förekommer för mycket mobbning och att de vuxna snabbt borde gripa in i saken. Barnet tog också upp nätmobbningen.
Därnäst övergick man till att prata om hur ett barn kan tala om sina egna åsikter för vuxna. Upplever barnet att de vuxna lyssnar och tycker de att barnets åsikter är viktiga? Man talade om människor, som man kan tala om idéer och olika slags åsikter för. Man funderade på vilka platser det är lätt eller svårt. Dessutom pratade man om huruvida barnet har erfarenheter av att hen har tvingats till något sådant som hen inte har velat delta i. Barnet tycker att det är viktigt att en vuxen lyssnar på ett barn så att hen märker om barnet mår dåligt, eftersom det kan vara svårt att säga högt.
Barnet började tröttna på intervjun, så arbetstagaren hoppade över några frågor som planerats på förhand. Till sist pratade man om, huruvida barnet har något roligt minne från en situation, där hen har fått hjälp eller har blivit hörd. Arbetstagaren tackade barnet för deltagandet och gick i korthet genom svaren med barnet. Hen berättade att de sammanställs anonymt och hen kan senare visa barnet, var man kan hitta dem. Arbetstagaren frågade till sist om någon viktig sak blev ofrågad eller odiskuterad, som det skulle vara bra att tala om för stadens beslutsfattare.
Exempel 2. Kasperdockaintervju på familjecentret
I Lempäälä ville man ta reda på hurdana tjänsteerfarenheter och behov barnen och föräldrarna har. Man valde intervju som metod. Man beslutade nå barnen via en öppen träffpunkt, dvs. familjestugan.
Barnen var i åldern 0—6 år, så man beslutade utföra intervjun så att en vuxen deltar i träffpunktens verksamhet och närmar sig barnen med en kasperdocka. Kasperdockan ställde frågor till barnen vid sidan om lekar och andra aktiviteter. Man begärde lov av vårdnadshavarna och barnen att teckna upp barnens svar.
Kasperdockan hette Tsudi. Han hade kommit från ett fjärran land. Därför var han mycket intresserad exempelvis av vad som är skojigt eller eländigt på det här stället och var man kan få hjälp och stöd om man behöver. Han var särskilt intresserad också av vad barnen drömde om. Barnen förhöll sig nyfiket och med värme till Tsudi. De delade sina tankar med dockan genom att visa skojiga och eländiga grejer på platsen samt berätta vad som gör dem glada eller sorgsna i sitt eget liv eller vem de ber om hjälp, om de behöver hjälp.
Med kasperdockaintervjun förenades också att gå med i en lek. I en lek ville barnet säkra att alla smådjur och Tsudi har en kompis, eftersom det allra viktigaste är att man inte blir ensam. Samtidigt uppstod en god möjlighet att diskutera om att få kompisar och om ensamhet.
Några barn ville rita bilder till Tsudi över vad som gör dem glada. Kommunens landskapsblomsteräng, där man fritt får plocka vackra blommor, dök bland annat upp på en teckning.
Betydelsen av lek samt trygga och bekanta vuxna poängterades i barnens svar. Till slut tackade Tsudi barnen med en liten överraskningspåse, i vilken man hittade en reflex, klistermärken och hälsosamma delikatesser.
Man sammanställde barnens och föräldrarnas svar. Av dem gjorde man en kvalitetsmätare och en video, som också kan visas för barn. Detta material utnyttjas i utvecklingen av kommunens tjänster samt i kartläggningen av nuläget i Barnvänlig kommun-modellen.