Bild
Barnets rättigheter förverkligas i vardagen

BARNETS RÄTTIGHETER I DE KOMMUNALA STRUKTURERNA

LÄSTID: 6min

Varje kommuns uppgift är att garantera att rättigheterna för varje barn och ungdom förverkligas. Att känna till barnets rättigheter och främja dem aktivt hjälper att bygga upp en högkvalitativ förvaltning och ändamålsenliga tjänster. 

Hur kommunen främjar barnets rättigheter

På vilket sätt kommunen kan främjar barnets rättigheter med:

Image

Strukturer: Den kommunala verksamheten ska sikta på att alla barn och unga har det bra i kommunen. Detta förutsätter ofta en barnkonsekvensanalys och att man i olika slags praktiska situationer stannar upp en stund för att ännu en gång fundera igenom frågorna ur barnens och de ungas synvinkel, helst tillsammans med dem.  

Image

Praxis: En stor del av de kommunala tjänsteinnehavarna och arbetstagarna kommer i direkt kontakt med barn och unga i sitt arbete. I småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen, utbildningen på andra stadiet, social- och hälsovårdstjänsterna, ungdomsarbetet och fritidstjänsterna kan man skapa praktiska tillvägagångssätt och verksamhetsmodeller, som beaktar i synnerhet barn och unga och att deras rättigheter förverkligas. Dessa tillvägagångssätt kan till tillämpliga delar utnyttjas också annanstans i kommunen.  

Image

Kunskap: Kommunen ska se till att dess personal har tillräcklig kompetens och färdighet, varmed barnets rättigheter främjas såväl i beslutsfattande och förvaltning som i praktiken, i barnets liv. Även de tjänsteinnehavare och arbetstagare som inte kommer i direkt kontakt med barn behöver kompetens. Exempelvis har markanvändningsplaneringen, trafiken samt service- och näringsstrukturen också konsekvenser för barnet.    

Image

Avsättning av resurser: Barnen och ungdomarna är viktiga och oersättliga invånare, unga kommuninvånare. Kommunen ska avsätta tillräckliga resurser för att ge dem god service. Barnbudgetering är ett bra hjälpmedel för att analysera hur resurser kommer unga kommuninvånare till godo.   

Image

Enskilda projekt: När man i en kommun har upptäckt ett missförhållande eller en brist, vars tillrättaläggande kräver fokuserade, välavgränsade åtgärder, kan ett enskilt projekt vara det bästa sättet att gå tillväga. Målet för projekten är en bestående förändring.   

Vad bör man veta i kommunen om konventionen om barnets rättigheter?

Förenta nationernas (FN) konvention om barnets rättigheter trädde i Finland i kraft med status av lag 1991. Konventionen är bindande för Finland. Medlemsstaterna i FN upplevde det nödvändigt med en separat konvention om barnets rättigheter, eftersom de övriga människorättskonventionerna inte tar barnets särställning i beaktande då barnet utvecklas, barnets beroende av vuxna, barnets sårbarhet och barnets särskilda behov av skydd och omvårdnad. Konventionen om barnets rättigheter täcker alla viktiga delar av barndomen.  

Till konventionen hör: 

  1. rätt till hälsa och välmående 
  2. rätt till utbildning, lek, vila och fritid  
  3. rätt till skydd  
  4. rätt att delta i frågor som gäller det egna livet.   


SKonventionen fastställer även verkställighet samt vårdnadshavarnas och myndigheternas ansvar. 

""

Fyra allmänna principer i konventionen om barnets rättigheter 

I konventionen fastställs fyra allmänna principer, som ska tillämpas både som sådana och i samband med alla de övriga rättigheter som fastställs i konventionen. 

Bild
""

 

 

  1. Rätt till överlevnad och utveckling 
  2. Barnets bästa 
  3. Jämlikhet 
  4. Delaktighet 

Alla mänskliga rättigheter är lika viktiga och avhängiga av varandra. Att en mänsklig rättighet förverkligas ger inte rätt att kränka en annan mänsklig rättighet.   

Konventionen förpliktar till att barnets bästa ska bedömas i en fråga som gäller barnet. Detta betyder att det är kommunens uppgift att ägna särskild uppmärksamhet åt barnet och det som ur barnets synpunkt är det bästa sättet att gå tillväga.   

Konventionen om barnets rättigheter framhäver barnets roll som medborgare och människa. Barnet är inte bara ett objekt för de vuxnas verksamhet, utan hen har rätt att delta i samhället, agera och bli hörd.    

Det är ett värde i sig att trygga barnets rättigheter, men samtidigt främjar arbetet med barnets rättigheter FN:s målsättningar om hållbar utveckling såsom jämlikhet, välstånd, samhällsfred och hållbarhet i naturahushållningen.  

Enligt konventionen om barnets rättigheter ska den offentliga makten informera såväl vuxna som barn om konventionen. Rättigheterna förverkligas inte om människorna inte är medvetna om dem. Människorättsfostran ingår i Finland i läroplanen, dessutom kan kommunerna stärka medvetenheten om de mänskliga rättigheterna med hjälp av övrig kommunikation och kampanjer.     

Människorättsfostran är ett förebyggande rättsskydd: när ett barn känner till sina egna rättigheter, kan hen identifiera situationer där de kränks. Ett förebyggande rättsskydd strävar till att det överhuvudtaget inte sker några kränkningar av rättigheterna. Det bästa förebyggande rättsskyddet är att barnets bästa beaktas aktivt och barnets bästa styr myndigheternas verksamhet. Konkret innebär detta exempelvis att tjänster och lokaler ska vara tillgängliga, trygga och trivsamma. Det språk som används i tjänsterna ska vara förståeligt för barn och familjer.  

Retroaktivt rättsskydd avser de medel som barn och familjer kan tillgripa när deras rättigheter redan har kränkts. Till exempel kan man få bistånd av patientombudsman, socialombudsman eller rättsbiträde.  

Det preventiva rättsskyddet är speciellt betydelsefullt för barnet, eftersom just det garanterar okränkbarheten i barnets rättigheter. Det retroaktiva rättsskyddet kan även om det förverkligas vara alltför långsamt med tanke på barnets utveckling eller tidsuppfattning.    

Hur övervakas konventionen om barnets rättigheter?

Konventionen om barnets rättigheter övervakas av FN:s kommitté för barnets rättigheter. Finland och de övriga konventionsstaterna rapporterar till kommittén med fem års mellanrum. Rapporterna och de återkopplingar staterna fått på dem är offentliga. 

Konventionsstaterna är skyldiga att rapportera till medborgarna om de anmärkningar de fått.  

I Finland sammanställer utrikesministeriet regelbundet en rapport. Utlåtanden avges av organisationerna och barnombudsmannen. Kommittén hör också organisationerna och ombudsmannen separat. 

Till konventionen har under årens lopp bifogats tre så kallade ”fakultativa tilläggsprotokoll”, som preciserar konventionen och uppdaterar den. I Finland är alla dessa i kraft, alltså även det fakultativa protokollet till FN:s konvention om barnens rättigheter om en klagomekanism. Ett barn eller en grupp av barn har rätt att lämna in klagomål till FN:s kommitté för barnets rättigheter, om de anser att Finland har kränkt deras rättigheter. Kommittén för barnets rättigheter tar ställning till klagomålen och ger vid behov rekommendationer till staten.  

Tolkningen av konventionen styrs med hjälp av allmänna kommentarer, genom vilka man fördjupar förståelsen även av aktuella angelägenheter. I dem finns det innehåll som styr i synnerhet myndigheterna, såsom allmänna kommentarer om utbildnings- och hälsvårdsrättigheter. De allmänna kommentarerna är till nytta också i det kommunala beslutsfattandet.