Indikatorer i kartläggningen av nuläget  

På den här sidan kan ni svara på indikatorfrågorna. Svaren sparas automatiskt.

Här hittar ni de nödvändiga anvisningarna för att svara på indikatorfrågorna:

Obs! Du kan fylla i den här blanketten bara om du hör till koordineringsgruppen i en kommun som förverkligar modellen Barnvänlig kommun. Alla kan granska frågorna i blanketten.

Struktur- och processindikatorer

Fråga 22
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Barnet som individ: Kommunen har tydliga instruktioner för ett systematiskt genomförande med hänsyn till barnets bästa i främsta rum. Bedömningen av barnets bästa görs tillsammans av en grupp som besitter expertiskunskap.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Några riktlinjer har inte utarbetats systematiskt för att stöda implementering av barnets bästa i främsta rummet i de beslut som rör enskilda barn.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
För att stödja genomförande av barnets bästa i första rum har kommunen utarbetat riktlinjer för några förvaltningar. Instruktionerna används till viss del.
Nivå 3: Förverkligas väl
För att stödja ett systematiskt genomförande av barnets bästa i första rum använder kommunen gemensamma, tydliga riktlinjer godkända på hela kommunens nivå, som anställda inom olika förvaltningar till viss del använder i förvaltningsbeslut som rör enskilda barn.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
För att stödja ett systematiskt genomförande av barnets bästa i första rum använder kommunen gemensamma, tydliga riktlinjer godkända på hela kommunens nivå, som anställda inom olika förvaltningar aktivt använder i förvaltningsbeslut som rör enskilda barn. Kommunens anställda upplever att de har tillräckligt med tid för att bedöma barnets bästa. Förverkligandet av barnets bästa stöds i kommunen t.ex. med hjälp av mentorverksamhet och utbildningar.
Fråga 23
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Barnet som individ: Prioritering av barnets bästa i främsta rummet har systematiskt och övergripande beaktats i alla förvaltningsbeslut som rör ett enskilt barn.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Bedömningen av barnets bästa har tagits i bruk och dess effekter på beslut har motiverats i alla beslut och åtgärder som rör ett enskilt barn, men myndigheten har inte haft tillräckliga resurser (t.ex. tid) att göra det i tillräckligt stor omfattning.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Bedömningen av barnets bästa har tagits i bruk och dess effekter på beslut har motiverats i alla beslut och åtgärder som rör ett enskilt barn. Myndigheten har haft möjlighet att samla in alla fakta och uppgifter och bekräfta och analysera dem som ett led i bedömningen av barnets bästa.
Nivå 3: Förverkligas väl
Bedömningen av barnets bästa har tagits i bruk och dess effekter på beslut har motiverats i alla beslut och åtgärder som rör ett enskilt barn. Myndigheten har haft möjlighet att samla in alla fakta och uppgifter och bekräfta och analysera dem som ett led i bedömningen av barnets bästa. Bedömningen av barnets bästa har gjorts i enlighet med förfarande kring barnets bästa (såsom att höra barnet och tillräckligt snabbhet i processen).
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Bedömningen av barnets bästa har tagits i bruk och dess effekter på beslut har motiverats i alla beslut och åtgärder som rör ett enskilt barn. Myndigheten har haft möjlighet att samla in alla fakta och uppgifter och bekräfta och analysera dem som ett led i bedömningen av barnets bästa. Bedömningen av barnets bästa har gjorts i enlighet med förfarande kring barnets bästa (såsom att höra barnet och tillräckligt snabbhet i processen). Barnens erfarenhet är att beslutet och bedömningen av barnets bästa har tagits i tid/kort tid och att de har tillfrågats i bedömningsprocessen på ett barnvänligt sätt.
Fråga 24
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Barnen som grupp: Kommunen har tydliga riktlinjer för att stödja införande och systematisk implementering av barnkonsekvensanalys. Barnkonsekvensanalysen görs tillsammans med en expertisgrupp.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Det har inte utarbetats riktlinjer för att stödja införande och systematisk implementering av barnkonsekvensanalys.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
För att stödja införande och systematisk implementering av barnkonsekvensanalys har kommunen utarbetat riktlinjer inom vissa förvaltningar. Riktlinjerna utnyttjas till viss del.
Nivå 3: Förverkligas väl
För att stödja införande och systematisk implementering av barnkonsekvensanalys har kommunen gemensamma, tydliga riktlinjer godkända på hela kommunens nivå, som till viss del används av anställda och beslutsfattare i de olika förvaltningarna. Kommunens anställda känner att de har tillräckligt med tid att göra barnkonsekvensanalys.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
För att stödja införande och systematisk implementering av barnkonsekvensanalyser har kommunen gemensamma, tydliga riktlinjer godkända på hela kommunens nivå, som aktivt används av anställda och beslutsfattare i de olika förvaltningarna. Kommunens anställda känner att de har tillräckligt med tid att göra barnkonsekvensanalys. Beslutsfattare upplever att barnkonsekvensanalysen stödjer beslutsfattande. Barnkonsekvensanalys stöds i kommunen genom till exempel mentorskap och utbildning. För att stödja arbetet med barnkonsekvensanalys har en tvärsektoriell beredningsstruktur och processtöd för föredragare skapats.
Fråga 25
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Barnen som grupp: Barnkonsekvensanalyser implementeras systematiskt i kommunen.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Kommunen har utfört en eller ingen barnkonsekvensanalys. I kommunen finns ingen kännedom om barnkonsekvensanalys eller så upplever man att den inte är nödvändig.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Barnkonsekvensanalys av ärende som behandlas/besluts gäller barn eller grupper av barn genomförs sporadiskt i kommunen. Analyser har redan gjorts inom några förvaltningar. Det samlas till viss del in information för barnkonsekvensanalyser. Synpunkter från barn (och familjer/vårdnadshavare) uppmärksamhet och delaktighet säkerställs till viss del som en del av barnkonsekvensanalyserna. Utvärderingarna dokumenteras på olika sätt i olika förvaltningar.
Nivå 3: Förverkligas väl
Kommunen har tagit fram en policy utifrån vilken barnkonsekvensanalys systematiskt implementeras för det mesta för ärenden som ska diskuteras/avgörs rör barn eller grupper av barn. Analyser har redan gjorts inom kommunens alla förvaltningar. Informationen som samlas in för barnkonsekvensanalyser är omfattande. Synpunkter från barn (och familjer/vårdnadshavare) uppmärksamhet och delaktighet säkerställs oftast systematiskt som en del av barnkonsekvensanalyserna. Utvärderingarna har dokumenteras och informationen om tidigare genomförda bedömningar är finns tillgängliga för alla kommunala tjänstemän och beslutsfattare. Beslutsfattare upplever att barnkonsekvensanalyserna stödjer beslutsfattande.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Kommunen har tagit fram en policy utifrån vilken barnkonsekvensanalys systematiskt implementeras närhelst ärendet som ska diskuteras/avgörs rör barn eller grupper av barn. Analyser har redan gjorts inom kommunens alla förvaltningar. Informationen som samlas in för barnkonsekvensanalyser är omfattande, och den har sammanställts i kommunens gemensamma bad för kunskapsunderlag. Synpunkter från barn (och familjer/vårdnadshavare) uppmärksamhet och delaktighet säkerställs alltid systematiskt som en del av barnkonsekvensanalyserna. Utvärderingarna är väldokumenterade och de ingår som en del av beslutsunderlaget. Informationen om tidigare genomförda bedömningar är lättillgängliga för alla kommunala tjänstemän och beslutsfattare. Beslutsfattarna upplever att barnkonsekvensanalyserna stödjer beslutsfattande.
Fråga 26
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Kommunen följer upp och övervakar tväradministrativt användningen av offentliga medel för barn och gör barnkonsekvensanalys av sina budgetbeslut (barnbudgetering).
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Kommunen kan inte följa upp användningen av medel på barn. Kommunen har inte vidtagit åtgärder för att utnyttja barnbudgetering.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Kommunen följer då och då upp och övervakar tväradministrativt användningen av medel till barn. Kommunen har tagit de första stegen eller gjort försök för att ta i bruk barnbudgetering.
Nivå 3: Förverkligas väl
Kommunen följer mestadels upp och övervakar tväradministrativt användningen av medel till barn samt analyserar dess effekter. Barnbudgetering är ofta en del i barnkonsekvensanalyserna. Kommunen har en eller flera modeller för barnbudgetering, en utsedd ansvarig instans och den har förankrats i de ekonomiska processerna. Kommunen använder sig av barnbudgetering, men man har ännu inte utvecklat en etablerad form. Kommunen behöver fortfarande sätta sig in i tolkningen av barnbudgeteringens resultat och dra slutsatser från dem.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Kommunen följer systematiskt upp och övervakar tväradministrativt användningen av medel till barn samt analyserar dess effekter. Barnbudgeting är en systematisk del av barnkonsekvensanalysprocesserna. Kommunen har en enhetlig modell för barnbudgetering, en utsedd ansvarig instans och den har förankrats i de ekonomiska processerna. Barnbudgeteringen görs tillsammans med välfärdsområdet. Barn och unga har möjlighet att vara med och påverka barnbudgeteringen. Personalens kunskaper i barnbudgetering och de tekniska lösningarna utvecklas.

Resultatindikatorer

Fråga 27
    Tilldela
    Status
Nöjd med livet för närvarande

(mycket eller ganska nöjda med sitt liv just nu)

Värde per kommun Nationellt medeltal
År
2019
%
Eleverna i åk 4 och 5
89,5%
%
Eleverna i åk 8–9
79,5%
%
Eleverna i åk 1–2 i gymnasiet
74,5%
%
Yrkesläroanstalterna
76,1%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2019
År
2021
%
Eleverna i åk 4 och 5
85,1%
%
Eleverna i åk 8 och 9
68,2%
%
Eleverna i åk 1–2 i gymnasiet
68,4%
%
Yrkesläroanstalterna
70,8%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2021
År
2023
%
Eleverna i åk 4. och 5.
85,1%
%
Eleverna i åk 8. och 9.
65,7%
%
Eleverna i åk 1–2 i gymnasiet
66,9%
%
Yrkesläroanstalterna
66,2%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2023
Fråga 28
    Tilldela
    Status
Nöjd med livet för närvarande

 (mycket eller ganska nöjda med sitt liv just nu) 

Värde per kommun Nationellt medeltal
År
2017
%
Eleverna i åk 8 och 9, unga med funktionsnedsättning
49,7%
%
Eleverna i åk 8 och 9, unga med utländsk bakgrund
64,4%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2017
År
2019
%
Eleverna i åk 8 och 9, unga med utländsk bakgrund
66,4%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2019
År
2021
%
Eleverna i åk 8 och 9, unga med utländsk bakgrund
62,6%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2021