Bild

Barn och familjer som söker asyl i Finland är berättigade till många slags tjänster. Det skulle vara viktigt att i skolan och på daghemmet sprida information till familjerna om den service som finns att tillgå. På den här sidan hittar du material till stöd för informationsspridningen.

I mottagningssystemet har det erkänts att i synnerhet de familjer som flyr från Ukraina inte hittar alla de tjänster som tillkommer dem i Finland. Många har inte velat utnyttja mottagningscentralens tjänster, t.ex. hälsokontrollen, i samband med vilken man skulle kunna hänvisa till de tjänster som står till buds. Språkkunskaperna kan också utgöra ett hinder för att man söker sig till service.

Enligt en utredning som inrikesministeriet gjorde sommaren 2022 hade de människor som flydde från Ukraina inte tillräcklig information om tjänsterna, nästan 60 % av de ukrainare som besvarade enkäten önskade till exempel mer information om hälsovårdstjänsterna.

Skolan och daghemmet når största delen av de barn som bor i Finland och deras familjer, och därför kan de effektivt förmedla information till de familjer som flytt.

Finlands UNICEF och Finlands Föräldraförbund har för lärarna utarbetat en föräldraaftonsmodell, med hjälp av vilken läraren kan förmedla information till barnens vårdnadshavare om den basservice som tillkommer barnen.

Bra att beakta

  • Det föreligger en risk att barn som kommit ensamma inte ansöker om tillfälligt skydd av rädsla för omhändertagande och då blir utan även andra tjänster. Det är viktigt att säkra att de barn och vuxna som söker asyl i Finland får tillräckligt med tillförlitlig information exempelvis om servicen för familjer.

  • Man borde informera barnen och familjerna förståeligt och klart om tjänster och processer. Information om barnskyddet borde till exempel ges på olika språk. Informationen ska också vara tillgänglig.

God praxis

I en kommun inbjöd man de elever som anmält sig till skolan på våren och deras föräldrar till skolan för att bekanta sig med skolan och få information om de teman som de behövde. Evenemanget ordnades av skolans rektor och lärare. Alla de inbjudna eleverna och föräldrarna infann sig. Man berättade i korthet om skolan och dess kutymer för dem och gjorde en rundvandring i skolans lokaler.

Enligt rektorn kom det i diskussionen upp många frågor även i anslutning till andra saker än skolan. Man strävade efter att besvara frågorna så gott man kunde. I evenemanget deltog en ukrainsktalande lärare, som agerade som tolk.

Tips

Av UNICEF producerat material: