Se här färdiga exempel på åtgärder i Barnvänlig kommun-verksamhetsplanen och mätningen av dem.
Barnets bästa
PROCESSINDIKATOR
Kommunen spårar och följer tväradministrativt med användningen av offentliga medel för barn samt utför barnkonsekvensanalys i sina budgetbeslut (barnbudgetering)
MÖJLIGA ÅTGÄRDER
1. Man organiserar ett arbetsmöte/en arbetsgrupp, som börjar främja ibruktagandet av barnbudgetering
2. Man genomför en pilot-barnbudgetering, där man utreder den tväradministrativa användningen av medel och utreder möjligheterna att systematisera/automatisera genomförandet av barnbudgetering i den egna kommunen
3. Man bygger upp en systematisk/automatiserad modell för barnbudgetering och tar den i bruk
4. Man utbildar personalen i barnbudgetering
5. Man gör det möjligt för personalen att delta i barnbudgeteringen
6. Man utreder och/eller tar i bruk en teknisk lösning för barnbudgeteringen
7. Man bedömer de ekonomiska konsekvenserna för barnen i kommunen (barnbudgetering) i relation till övriga barnkonsekvenser (utvärdering av barnkonsekvenserna) och utför utvecklingsåtgärder på denna grund
MÖJLIGA ÅTGÄRDSMÄTARE
1. det har tillsatts en arbetsgrupp
2. man har genomfört en pilot-barnbudgetering
3. man har utvecklats och tagit i bruk en systematisk barnbudgeteringsmodell
4. % av personalen som utbildats
5. en teknisk lösning i bruk/genomförd ja/nej
6. €/ barn samt allokeringen av eurona enligt trafikljusmodellen
MÅLSÄTTNINGSVÄRDE
I nivåmätningen har uppmätts minst nivå 3
Rätt till liv och utveckling
PROCESSINDIKATOR
Kommunen minskar systematiskt sina utsläpp av växthusgaser och bereder sig för att klimatet ändras samt beaktar barnen i sitt klimatarbete.
MÖJLIGA ÅTGÄRDER
1. Man utarbetar en klimatstrategi för kommunen
2. Man informerar kommuninvånarna om klimatarbetet
3. Man inbegriper klimatförändringen i läroplanerna och utbildningsinnehållen
MÖJLIGA ÅTGÄRDSMÄTARE
1. Kommunen har en klimatstrategi
2. Antalet kommunikationer om klimatarbetet
MÅLSÄTTNINGSVÄRDE
1. Ja
2. 4x om året
Delaktighet
PROCESSINDIKATOR
Kommunen sörjer för att det förverkligas delaktighet i barnens dagliga uppväxtmiljöer. Att främja delaktighet är en vägledande verksamhetsprincip för dem som arbetar med barn och unga.
MÖJLIGA ÅTGÄRDER
1. Man beskriver åtgärderna för att systematiskt främja delaktighet i de planer som gäller barn och unga (såsom läroplanerna och planerna för småbarnspedagogik)
2. Man ålägger vissa arbetstagare ansvaret för att främja delaktigheten
3. Man utbildar de anställda för att främja delaktigheten
MÖJLIGA ÅTGÄRDSMÄTARE
1. Antalet utbildningar
2. Procentandel som blivit utbildad av dem som arbetar med barn och unga
MÅLSÄTTNINGSVÄRDE
1. 2-5 utbildningar/år
2. >70 % utbildade