Aikuisten velvollisuutena on tukea lasten ja nuorten kohtaamisia ja vahvistaa turvallisuuden tunnetta sekä mahdollistaa tilanteita, joissa lapset ja nuoret voivat tavata tosiaan ja viettää vapaa-aikaa. Eri järjestöt, kerhotoimijat ja urheiluseurat järjestävät lapsille ja nuorille vapaa-ajan toimintaa esimerkiksi koulujen loma-aikoina. Erityisesti Ukrainasta paenneille lapsille on järjestetty erilaista avointa toimintaa myös kuntien toimesta. Myös koulussa toteutettavat tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavat oppitunnit ja erilaiset perheitä yhteen kokoavat toimintamallit vahvistavat sosiaalisten suhteiden solmimista.
Ongelmia
- Lapset, jotka eivät käy suomalaista koulua tai päiväkotia, eivät pääse muodostamaan kaveri- ja ystävyyssuhteita muihin Suomessa asuviin lapsiin.
- Lapsilla on vaikeuksia solmia vertaissuhteita, vaikka ovat koulussa tai päiväkodissa., esimerkiksi kielitaidon puutteen vuoksi.
- Ero perheenjäsenistä, jotka jäivät lähtömaahan, vaikuttaa lapsen elämään ja lisää stressiä.
Hyvä huomioida
- Lasten ja nuorten välistä vuorovaikutusta voidaan lisätä koulussa esimerkiksi oppitunneilla ja huomioimalla pakenevat lapset yhteisöllisen oppilashuoltotyön toiminnassa.
Hyvä käytäntö
Esimerkki Oulusta: Vastaanottokeskuksessa oli nuoria, jotka olivat jääneet huoneisiinsa ”hengailemaan puhelimella”. Vastaanottokeskuksen työntekijät ja kunnan nuorisotoimi tarttuivat toimeen ja järjestivät nuorille ja heidän huoltajilleen tutustumispäivän sekä aloittivat liikkuvan nuorisotilan kokeilun.
Vinkkejä
- Erilaiset tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavat oppituntimateriaalit, esim. tunne- ja turvataitokasvatuksen Oulun mallin sivuilla.
- Osallisuuden vahvistaminen esim. tuki- ja kummioppilastoiminnalla
- UNICEFin oppituntimateriaalit opettajien käyttöön globaalikasvatuksen tueksi.
- SPR:n opituntimateriaalit
- Joensuun perhekoulu